לפי דיני הירושה החלים במדינת ישראל, לאחר פטירתו של אדם הרכוש והנכסים שהותיר אחריו (הנקראים עיזבון), עוברים ליורשים שלו. אם המנוח ערך בחייו צוואה – העיזבון יועבר ליורשים שכתובים בה וחלוקת הרכוש תתבצע בהתאם לרצונו כפי שמפורט במסגרת הצוואה. מנגד, אם לא קיימת צוואה תקפה, העיזבון יחולק ליורשים על פי דין לפי הסדר שקבוע בחוק הירושה, תשכ"ה – 1965. 

חשוב לציין, הסכם ממון מיועד לזוגות שעומדים להינשא כדת וכדין או שכבר נישאו והוא מחליף למעשה את ההסדרים המפורטים בחוק יחסי ממון בין בני זוג (תשל"ג) – 1973. מנגד, בני זוג ידועים בציבור שבוחרים לא להתחתן ברבנות או זוגות חד מיניים שאינם רשאים להינשא בישראל על פי ההלכה היהודית, עורכים הסכם חיים משותפים שיש לו תוקף משפטי מחייב.  

המצב המשפטי לגבי זוגות חד מיניים

סעיף 55 לחוק הירושה הקובע את זכות הירושה מתייחס ל"איש ואשה החיים חיי משפחה במשק בית משותף אך אינם נשואים זה לזה…". כלומר, לפי לשון החוק מכיוון שבני זוג חד מיניים לא יכולים להיות איש ואישה, הם למעשה לא זכאים לרשת אחד את השני. וזאת, בשונה מזכותם של זוגות שהם הטרוסקסואלים. למרות זאת, במהלך השנים ניתנו כמה פסקי דין חשובים בהם בית המשפט קבע שהשימוש שעשה המחוקק במונח "איש ואשה" לא התכוון לשלול את זכות הירושה של זוגות חד מיניים והכיר בזכות החוקית של בני זוג מאותו מין לרשת את בן הזוג המנוח, מכוח היותם ידועים בציבור. המשמעות היא שזוגות חד מיניים שמקיימים את תנאי חוק הירושה החלים על ידועים בציבור, עשויים להיות מוכרים בתור היורשים החוקיים של בן/בת הזוג המנוחים.  חשוב לציין, למרות שזוגות חד מיניים עשויים לרשת את בני הזוג שלהם מכוח היותם ידועים בציבור, טרם נתקבלה הלכה מחייבת של בית המשפט העליון בנושא זה. לכן, כיום אין לבני זוג מאותו מין וודאות משפטית שהם יוכלו לרשת את בני זוגם. מסיבה זו, כדאי להם לערוך צוואה וכך להבטיח שלאחר מותם, הרכוש והנכסים שצברו יעברו לבן/בת הזוג.  

חשיבות עריכת צוואות לזוגות מאותו מין

כאמור, חלק מבתי המשפט בישראל הכירו במשך הזמן בזכויות ירושה של זוגות חד מיניים כמו זוגות שהם איש ואישה וגם עמדתו הרשמית של היועץ המשפטי לממשלה תומכת בכך. עם זאת, מאחר שלא ניתנה החלטה מחייבת בעניין של בית המשפט העליון, אין מדובר בהלכה משפטית שהיא מחייבת. לכן, טוב יעשו בני זוג מאות מין שחפצים להבטיח את זכות הירושה של בן בת הזוג שלהם, אם יערכו עוד בחייהם צוואה תקפה שתבטיח שהעיזבון שישאירו אחריהם לאחר מותם אכן יועבר לבני זוגם. בדרך זו ניתן להימנע מחוסר הוודאות המשפטית ומהתלות בפסיקת בית המשפט. 

לכן, הדרך היעילה והטובה ביותר להבטיח את זכות הירושה בקרב זוגות חד מיניים היא על ידי עריכת צוואה. כך הם יוכלו להיות בטוחים שרצונם יכובד לאחר מותם ולהבטיח עתיד כלכלי וודאות לבני זוגם. כך גם לא נדרשת פנייה לבית משפט כדי שיכיר בזכות הירושה, דבר שכרוך בחוסר וודאות רבה לגבי התוצאה הסופית ומצריך ניהול הליכים משפטיים מורכבים וארוכים.