ידועים בציבור זו הגדרה משפטית שמתייחסת לבני זוג שלא נישאו כדת וכדין אולם הם מנהלים חיי זוגיות יציבים ומשק בית משותף ולכן נחשבים בתור זוג וזכאים לזכויות והטבות שונות. חשוב לציין, כי אין כיום חקיקה בנושא שקובעת איזה זוגות יוכרו כידועים בציבור והסמכות לקבוע את זה מוקנית לבית משפט לענייני משפחה, בהתאם לשיקול דעתו. כלומר, זהו סטטוס שמצריך הוכחה של בני הזוג המבקשים לקבל את ההכרה הרשמית. לכן, כדאי לזוגות אלה לערוך ביניהם הסכם חיים משותפים שיסדיר את מעמדם הזוגי באופן מפורש במקום לקבל את ההכרה בעניין מבתי המשפט. לשם כך, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין המתמחה בדיני משפחה, על מנת להשיג תוצאה מיטבית עבור כל אחד מבני הזוג.

מהם התנאים להכרה בזוגות חד מיניים כידועים בציבור?

בתי המשפט לענייני משפחה הם אלה שקובעים את ההכרה של זוגות חד מיניים וזוגות אחרים כידועים בציבור והם עושים זאת לפי קריטריונים שונים. כך, על פי הלכות הפסיקה ידועים בציבור הם בני זוג שנמצאים במערכת יחסים זוגית – אינטימית ומנהלים משק בית משותף. מדובר על קיום של קשר זוגי וחיי משפחה המושתתים על מחויבות, נאמנות, חברות, מסירות ורצון הדדי לחיות יחד. כדי לבחון את הניהול המשותף של משק הבית בוחן בית המשפט את התרומה של שני הצדדים לתא המשפחתי, את חלוקת הזכויות והחובות במערכת היחסים, האם היו מגורים משותפים ושיתוף כלכלי בין בני הזוג וכדומה. שימו לב, בפסיקה אין דרישה לתקופת זמן מסוימת של קשר זוגי כך שגם בני זוג החיים יחדיו כמה חודשים בלבד יכולים להיחשב ידועים בציבור. על פי רוב, אם התנאים המהותיים האלה חלים, בית המשפט יכריע כי בני הזוג הם ידועים בציבור. חשוב לציין, כי בנושא ידועים בציבור אין שוני בין זוגות שהם חד מיניים לבין זוגות שהם גבר ואישה ובשני המקרים הם זכאים לקבל את אותן זכויות והטבות שמקבלים זוגות נשואים. 

הזכויות להן זכאים זוגות חד מיניים שהם ידועים בציבור

מבחינה כלכלית בני זוג מאותו מין שמוכרים בתור ידועים בציבור יכולים לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי ונקודות זיכוי שונות במס הכנסה עבור בן או בת הזוג. זכויותיהם מבחינת ההורות שוות לזוגות נשואים כשמדובר על הולדת ילדים ביולוגיים בדרך הטבעית וגם המעמד של הילדים המשותפים הוא בדיוק כמו של ילדים שנולדו להורים נשואים. 

במהלך החיים המשותפים יש לבני הזוג זכות לקבל מזונות ולאחר סיום מערכת היחסים בכפוף להסכם הקובע זאת מפורשות. לאחר הפרידה, קיימת גם זכות למשמורת ילדים ומזונות ילדים. מבחינת חלוקת הרכוש חלה על זוגות חד מיניים חזקת השיתוף בשונה מזוגות נשואים עליהם חל חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג – 1973.