אם אתם מנהלים קשר זוגי ומשק בית משותף עם בן או בת זוג, כדאי שתערכו הסכם משפטי שמסדיר סוגיות חשובות בחיים המשותפים ויכול למנוע סכסוכים במקרה של סיום מערכת היחסים. בין אם בעקבות פרידה, גירושין או פטירה של אחד מבני הזוג. כך, במסגרת הסכם ממון והסכם חיים משותפים יכולים הצדדים לקבוע הוראות מפורשות לגבי זכויות כלכליות, ניהול משק הבית ביום יום, האופן שבו יחולקו ביניהם הנכסים והרכוש המשותף, נושאים שקשורים לילדים המשותפים, איך תתבצע הפרידה וכדומה. זאת, במטרה להימנע מניהול מאבקים משפטיים מורכבים, יקרים וארוכים בהמשך. 

חשוב לציין, הסכם ממון מיועד לזוגות שעומדים להינשא כדת וכדין או שכבר נישאו והוא מחליף למעשה את ההסדרים המפורטים בחוק יחסי ממון בין בני זוג (תשל"ג) – 1973. מנגד, בני זוג ידועים בציבור שבוחרים לא להתחתן ברבנות או זוגות חד מיניים שאינם רשאים להינשא בישראל על פי ההלכה היהודית, עורכים הסכם חיים משותפים שיש לו תוקף משפטי מחייב.  

איזה נושאים כולל הסכם חיים משותפים לזוגות חד מיניים?

הסכם חיים משותפים רלבנטי ומומלץ ביותר לזוגות חד מיניים וניתן לכלול בו מגוון רחב של סוגיות חשובות לפי רצונם והסכמתם של שני הצדדים. כך למשל, נהוג לכלול בהסכם הצהרה רשמית על היותם בני זוג מתאריך ספציפי, להגדיר את הרכוש הנפרד ומהו הרכוש המשותף, חלוקת הרכוש המשותף לאחר תום חיי השיתוף, ענייני ירושה, צוואה ומתנות שיקבלו מי מהם במשך החיים יחדיו, אופן ניהול משק הבית בשוטף – מערכת הזכויות והחובות של כל אחד מהם, פתיחת חשבון בנק משותף, תשלום חשבונות ועוד. כמו כן, מומלץ להתייחס בהסכם לנושאים כלכליים ואחרים שקשורים להורות המשותפת. למשל, ענייני מימון וכלכלת הילדים, נושאי חינוך, דת ובריאות, קביעת המשמורת וחלוקת זמני השהות לאחר פירוק התא המשפחתי, מקום המגורים וכדומה. 

חשיבות עריכת ההסכם לזוגות חד מיניים

בני זוג מאותו מין שחותמים על הסכם חיים משותפים נהנים מיתרונות רבים. העיקריים שבהם – ההסכם מהווה הכרה בזוגיות שלהם ומאפשר להם ליהנות מהטבות, תנאים וזכויות שונות. ההסכם תקף מיד עם חתימת הצדדים עליו ולא מצריך קבלת אישור של בית משפט לענייני משפחה בניגוד להסכם ממון. ההסכם קובע הסכמות ברורות לגבי סוגיות מהותיות הנוגעות לניהול החיים המשותפים, ענייני רכוש, הורות, פרידה ועוד. מדובר על נושאים משמעותיים שהסדרתם עם תחילת הקשר הזוגי יכולה לחסוך בהמשך הוצאות גבוהות, זמן יקר ועוגמת נפש. שימו לב, על מנת לנסח את ההסכם באופן מקצועי, מקיף וטוב, כך שיכלול את כל הסעיפים החשובים, מומלץ לקבל סיוע משפטי של עו"ד מנוסה ומיומן בתחום. אנו מזמינים אתכם לפנות אל עורך דין אורן שפקמן – המתמחה בדיני משפחה ועריכת הסכמים לזוגות חד מיניים.