משרד עורך דין שפקמן

הסכמי ממון והסכם חיים משותפים

  • הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים נועד עבור ידועים בציבור או בני זוג מאותו מין. להסכם זה חשיבות נוכח העובדה כי הינו יכול להסדיר את נושא הרכוש בין הצדדים, דרך ניהול משק הבית ואף לקבוע מנגנון פרידה בין הצדדים תוך הסדרה של הסדרי ראייה למשל במקרה של ילד משותף וכל נושא אחר הנובע מהפרידה. בניגוד לזוגות נשואים כדין, ידועים בציבור או בני זוג מאותו מין, אין חובה לקבל אישור של בית משפט על מנת לקבל תוקף להסכם בין הצדדים. מומלץ ורצוי לפנות לעו"ד המתמחה בענייני משפחה על מנת שהסכם החיים המשותפים יגשים את רצון הצדדים במלואם. 

  • הסכם ממון

כל זוג שנישא לאחר 1.1.74, חל בעניינו חוק יחסי ממון בין בני זוג, אשר קובע כי כל הרכוש שנצבר ע"י הצדדים מיום הנישואין ועד פקיעת הנישואין, יחולק שווה בשווה בין בני הזוג. יצוין ויודגש, כי חוק יחסי ממון החריג נכסים ורכוש שהיו לבני הזוג ערב הנישואין, ירושות ומתנות שהתקבלו אצל הצדדים, כאשר נכסים ורכוש זה אינם נכסים משותפים ולא נכללים באיזון ובחלוקה בין בני הזוג. 

מכאן שאם בני הזוג טרם הנישואין, בזמן הנישואין ואף בטרם פקיעתן, מעוניינים להגן על נכסים ורכוש השייך לכל אחד מהצדדים ו/או מעוניינים להסדיר הסכמות בענייני רכוש בעתיד ו/או לקבוע הפרדה רכושית, באפשרותם לעשות זאת באמצעות הסכם ממון אשר מסדיר נושא זה והתנאי לתוקפו של הסכם ממון הינו אישור בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. מומלץ ורצוי לפנות בעת עריכת הסכם ממון לפנות לעו"ד המתמחה בענייני משפחה על מנת שהסכם הממון יגשים את רצון הצדדים במלואם.

עו"ד אורן שפקמן