על מנת לממש את זכותם החוקית להורות, עומדת לזוגות חד מיניים האפשרות לפנות להליך של אימוץ ילד בישראל, שהוא לא הילד הביולוגי של מי מהם (מה שמכונה אימוץ מלא). מדובר על תהליך מורכב, מסובך וממושך, שכולל מגוון של מסלולים ואפשרויות שונות. לכן, ישנה חשיבות רבה לקבל ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין המתמחה בתחום דיני משפחה שיש לו ניסיון בטיפול בהליכי אימוץ ילדים על ידי זוגות חד מיניים. בצורה זו, ניתן להעלות משמעותית את הסיכויים לאישור הבקשה, לייעל ולקצר את משך ההליכים.

המצב המשפטי שחל לגבי אימוץ על ידי זוגות מאותו מין

חוק אימוץ ילדים, תשמ"א – 1981 קובע את התנאים שצריכים להתקיים כדי לקבל אישור לאמץ. ככלל, על פי לשון החוק האפשרות לאמץ ילדים מיועדת לזוגות שהם גבר ואישה וכך אכן היה עד להתערבותם של הערכאות המשפטיות והיועץ המשפטי לממשלה. 

כך, בפסקי דין שונים שנתקבלו במשך השנים על ידי בית המשפט העליון ובתי המשפט לענייני משפחה, נקבע כי בהתאם לעיקרון של טובת הילד, יש לאפשר גם לזוגות חד מיניים להיות מועמדים לאימוץ. לאור זאת, יצאה בשנת 2008 הנחיה רשמית של היועץ המשפטי לממשלה בעניין, לפיה במקרים מסוימים בהם חלות נסיבות מיוחדות של טובת הילד המאומץ, ישנה אפשרות לאשר גם בקשות לאימוץ שמגישים זוגות חד מיניים ולא לפסול אותן מסיבה זו בלבד. עם זאת, כל בקשה תבחן לגופה לפי מגוון שיקולים רלבנטיים וההכרעה הסופית בה תתקבל על ידי גורמי המקצוע השונים, לפי טובתו של הילד. 

חשוב לציין, כי בפועל למרות שזוגות חד מיניים רשאים לאמץ ילדים בישראל מבחינה משפטית, זהו הליך מאוד לא פשוט והזוגות נתקלים בלא מעט קשיים בירוקרטיים ומכשולים במהלך הדרך. כך, השלבים העיקריים של התהליך כוללים מילוי טופס שאלון מקיף, המצאת מסמכים רשמיים שונים כגון תעודת נישואין, תמונות עדכניות, אישורים על הכנסות כספיות, רישום לתהליך בשירות למען הילד, קיום פגישות עם עובדת סוציאלית, עריכת אבחונים פסיכולוגיים, ביקורי בית של אנשי מקצוע, הכנה קבוצתית וכדומה.

אימוץ ילדים בחו''ל – זוגות חד מיניים

מורכבות הליך האימוץ בישראל עבור זוגות חד מיניים מביא רבים מהם לפנות לאימוץ ילדים במדינות זרות. תהליך האימוץ בחו"ל מורכב בעיקרו משני שלבים מרכזיים – הראשון, השלמת הליך האימוץ החוקי על ידי בני הזוג במדינה המיועדת, לפי הכללים הנהוגים בה. בשלב השני, עם תום ההליך האימוץ ואישורו באותה מדינה, צריכים בני הזוג להירשם במשרד הפנים בישראל כהורים מאמצים של הילד. לשם כך, עליהם להמציא לנציגי משרד הפנים את כל האישורים המתאימים וההוכחות הדרושות. חשוב לציין, כי הרישום לא כרוך בפנייה לערכאות משפטיות ולא ניתן לסרב לרשום את הזוגות כהורים בשל היותם חד מיניים.