במדינת ישראל, הליך הפונדקאות מוסדר בחוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), תשנ"ו – 1996. לפי החוק, הזכאות לערוך הסכם פונדקאות שמורה רק לגבר ואישה שהם בני זוג או לנשים שאין להן בן זוג ואינן יכולות מסיבות רפואיות – בריאותיות להרות. וזאת, רק לאחר קבלת אישור של ועדת האישורים הפועלת מטעם משרד הבריאות בכפוף לתנאי החוק. כלומר, זוגות מאותו מין או גברים יחידניים לא יכולים לפנות להליך של פונדקאות בישראל והם נאלצים לבצע את ההליך המורכב והארוך במדינות אחרות בחו"ל, דבר שכרוך בהשקעה כספית גבוהה מאוד ובקשיים לוגיסטיים ובירוקרטיים שונים. 

המורכבות של הליך פונדקאות בחו''ל – לזוגות חד מיניים

הליכי פונדקאות הם מורכבים, רגישים וממושכים מטבעם ומצריכים מההורים או ההורה המיועד להשקיע כספים, זמן ומאמצים רבים ולהפגין אורך רוח וחוסן נפשי. עם זאת, זה הליך מסובך וקשה עוד יותר עבור זוגות בני אותו מין שחייבים לעבור אותו בחו"ל, בשל מגוון סיבות והגבלות. 

כך, את שירותי הפונדקאות יכולים לקבל הזוגות רק במדינות זרות, כגון ארצות הברית, קנדה, הודו או אפריקה ועליהם לבחור את המדינה הכי נכונה ומתאימה עבורם, כאשר לכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות. 

בנוסף, יש לאתר ולבחור את האם הנושאת – הפונדקאית שתהיה האידיאלית לביצוע ההליך. זוהי משימה כלל לא פשוטה שמצריכה השקעת זמן ומאמצים, במיוחד כשהמועמדות השונות נמצאות בחו"ל וההורים המיועדים בישראל. 

המרחק הגיאוגרפי והעובדה שהפונדקאית גרה בחו"ל גם מקשים מאוד על הזוגות תוך כדי ההליך ומפחיתים את מידת המעורבות שלהם ואת ההיקשרות הרגשית לילוד. 

לאחר סיום תהליך הפונדקאות בחו"ל והולדת הילוד, נדרשים הזוגות לקבל הכרה רשמית מהרשויות בישראל לגבי ההורות החוקית שלהם ולהסדיר את המעמד החוקי של התינוק כדי שיוכלו לשוב עמו ארצה. בניגוד להליך פונדקאות שנעשה בישראל, בו מקבלים ההורה או ההורים המיועדים את צו ההורות מכוח הסכם הפונדקאות עליו חתמו, ביצוע ההליך במדינה זרה, מצריך מהם להגיש תביעה משפטית ולעבור בדיקות גנטיות כדי להוכיח את ההורות באופן חוקי. לשם כך, יש להגיש תביעה לבית משפט לענייני משפחה ולעבור בדיקת רקמות שמוכיחה את הקשר הביולוגי ורק אז בית המשפט מצהיר על ההורות. מאחר ומדובר בהליכים מורכבים שלוקחים זמן רב, ברוב המקרים הזוגות צריכים אחרי הלידה להישאר עם התינוק או התינוקת במשך כחודש באותה מדינה ולהמתין עד אשר יוסדר מעמדו הרשמי בארץ. לאחר מכן הם יקבלו אזרחות ישראלית וניתן לרשום אותם תחת השמות של שני בני הזוג.

פונדקאות בקרב זוגות חד מיניים – השלכות כלכליות

העלויות הכספיות הגבוהות הכרוכות בביצוע פונדקאות בחו"ל הן מכשול משמעותי נוסף שעומד בפני זוגות מאותו מין שמעוניינים להקים משפחה בישראל. כך שבפועל זה תהליך שיכולים לאפשר לעצמם בעיקר אנשים בעלי אמצעים.